31 maj 2014

#3 Top10 Lektury obowiązkowe dla każdego nastolatka

kreatywa.net
Top 10 to akcja, przy okazji której raz w tygodniu ma blogu pojawiają się różnego rodzaju rankingi, dzięki którym czytelnicy mogą poznać bliżej blogera, jego zainteresowania i gusta. Jeżeli chcesz dołączyć do akcji - w każdy piątek wypatruj nowego tematu na dany tydzień.


 Lektury obowiązkowe dla każdego nastolatka



 Od lewej
Trylogia Delirium, to według mnie lektura obowiązkowa dla każdego nastolatka. Historia prawdziwej miłości, trudnych wyborów i prawdziwa szkoła życia, której nie życzę nikomu. Tak naprawdę historia prawdziwa, bo kto wie, czy kiedyś i nas to kiedyś nie spotka?

Gwiazd naszych wina to już prawdziwy bestseller. Z biegiem czasu zaczęłam tę książkę doceniać i zrozumiałam, że jest naprawdę wartościową pozycją, obowiązkową dla każdego nastolatka, ale i dla dorosłego.

Trylogia Igrzyska Śmierci porusza podobną tematyką, co trylogia Delirium. Miłość, przetrwanie, walka, rodzina - najważniejsze wątki tej trylogii i chyba naszego życia, prawda?

Mały Książę to lektura szkolna bodajże w pierwszej klasie gimnazjum. Nie za wcześnie, nie za późno, lecz w sam raz. Pod postaciami zwierząt kryją się ludzie, których spotykamy na co dzień. W ich zachowaniu odnajdujemy cząstkę każdego z nas, niejednokrotnie tą złą cząstkę.

Kamienie na szaniec, zarówno książka jest naprawdę warta przeczytania dla każdego Polaka, tak i film jest wart obejrzenia. Uważam, że jest to lektura obowiązkowa dla wszystkich. Ważne jest, żeby znać swoją historię i być z niej dumnym. Ponadto jest to książka o wielkiej przyjaźni, w imię której warto poświęcić nawet własne życie. I jak dobrze, że jest to obowiązkowa lektura szkolna w gimnazjum. Żadna książka w takim stopniu nie zasługuje na znalezienie się w kanonie lektur, jak właśnie Kamienie na szaniec.
Nie ma drugiej takiej książki, opowiadające o Zośce, Rudym i Alku i Ich walce o Ojczyznę.

Opowieść wigilijna to kolejna lektura szkolna, która pokazuje nam realia prawdziwego życia. Niesie ze sobą ponadczasowe wartości, które mimo różnic pokoleń obowiązują zawsze i wszędzie.

My, dzieci z Dworca Zoo to historia dziewczyny uwikłanej w narkotyki. Jest to przestroga dla młodzieży i dla dorosłych, którzy chcą (a może próbują) "zabawić" się z narkotykami. 

Oskar i Pani Róża, czyli kolejna lektura szkolna, której młodzież nie czyta z przymusu. Chłopiec chory na białaczkę, który pisze listy do Boga. Pani Róża, która jest dla niego jak rodzina. Walka chłopca z chorobą i codziennością.

Szukając Alaski to kolejny bestseller, który wyszedł spod pióra Johna Greena. Powieść dla młodzieży niby lekka i przyjemna, ale jednocześnie niesie za sobą głębsze przesłanie. Ale czy wszyscy są w stanie je odnaleźć?

Zanim umrę opowiada historię młodej dziewczyny chorej na raka. Śmiertelna choroba wcale nie odebrała jej radości życia, a wręcz przeciwnie - sprawiła, że docenia ona każdy dzień i stara się spełnić wszystkie swoje marzenia przed śmiercią.

***
Cóż... Właśnie czytam Kamienie na szaniec (nie, nie lektura na czerwiec, bo już dawno przerobiłam) i ryczę jak bóbr. Nie zaczęłam nawet właściwej opowieści, jestem na wstępie, a zużyłam już paczkę chusteczek. Brak słów...

Postanowiłam, że w weekend posty będą luźniejsze. Rzadziej będą to recenzje, a częściej TOPki (czyt. co sobota) i posty muzyczne lub (rzadziej) recenzje filmów. Więc tak: w sobotę TOP10, a w co drugą niedzielę posty muzyczne, czyli piosenki, od których ostatnimi czasy nie mogę się uwolnić. Zaczynam jutro. :)
Miłego dnia! :)  


10 komentarzy:

  1. "Kamienie na szaniec" u mnie nie były obowiązkowe, ale i tak sięgnę po tę książkę. Podobno film niezbyt dobry. Przede mną jeszcze trochę książek z twojej listy i mam nadzieję, że niedługo je przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie są i jestem za to naprawdę wdzięczna.
      Tak, słyszałam o tym, że opinie na temat filmu są podzielone. Natomiast mnie bardzo się podobał i mogłabym go oglądać w nieskończoność. Oglądałam go wczoraj po raz drugi i nie mogłam powstrzymać łez przy niektórych scenach.

      Usuń
  2. Połowe mam już przeczytana, najbardziej ciągnie mnie do "gwiazd naszych wina" oraz' my dzieci z dworca zoo' :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę dobre książki, więc szczerze polecam. :)

      Usuń
  3. Do Christiane F. jakoś nie mogę się przekonać, aczkolwiek czytałam bardzo dawno temu i mogło mi się odmienić :). Wydaje mi się, że czytałam "Zanim umrę", resztę książek znam i najzupełniej się zgadzam z Twoim rankingiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "My, dzieci z Dworca Zoo" czytałam dobrych parę lat temu, aczkolwiek dobrze pamiętam, że ta książka wywarła na mnie spore wrażenie. Na pewno jest wartościowa dla nastolatków, żeby ustrzec ich przed popełnieniem wielkiego błędu.
      Cieszę się, że mamy takie samo zdanie. :)

      Usuń
  4. Czytałam cztery książki z Twojej listy, ale na wszystkie pozostałe mam wielką ochotę! Największe wrażenie wywarły "Kamienie na szaniec" i "Oskar i pani Róża". A największą "ochotę" mam na książkę "Zanim umrę". Muszę się w nią w końcu zaopatrzyć.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Kamienie na szaniec" i "Oskar i Pani Róża" to książki, które na bardzo długo zapadają w pamięć, bo poruszają bliskie nam tematy i są tak naprawdę o prawdziwym życiu. A "Zanim umrę" również jest dość wstrząsającą lekturą, przy której uroniłam nawet kilka łez. :)

      Usuń
  5. Nie czytałam wszystkich, ale te, które czytałam, doskonale się tutaj nadają :) Z resztą na pewno prędzej czy później się z nimi zapoznam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, koniecznie! Książki, które są w tym rankingu po prostu TRZEBA przeczytać! :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...