26 sie 2013

Polubić poniedziałki, czyli Drrim dyskutuje: Współprace recenzenckie

Polubić poniedziałki, czyli Drrim dyskutuje - cykl cotygodniowych dyskusji, które mają na celu poznanie opinii innych na przedstawiony temat.
Nie przeklinamy, wypowiadamy się na dany temat, szanujemy innych uczestników dyskusji.
Jasne? No to zaczynamy.



Współprace recenzenckie

Współprace recenzenckie to temat wałkowany już wielokrotnie. Czy to na blogach, czy na różnych portalach związanych z literaturą i recenzjami. Cóż, dziś ten temat poruszę po raz kolejny, bo pomysły na kolejne kąciki dyskusyjne powoli mi się kończą. 

Od czego by tu zacząć... 
Współpraca recenzencka powinna być dla blogera nagrodą. Nagrodą za dobrze wykonywaną pracę, za dobre recenzje, za to, że rozwija swoją pasję, za to, że kocha książki. Tymczasem jest inaczej. (nie chcę nikogo obrażać, więc niech nikt nie bierze tych słów do siebie, bo piszę o ogóle) Pierwszy lepszy bloger po miesiącu czy dwóch blogowania, mający na swoim koncie kilka recenzji, pisze do kilkunastu wydawnictwa z zapytaniem o współpracę, bo przecież darmowe książki dają! Darmowe tyle, o ile. Moim zdaniem te książki takie całkiem darmowe nie są. Bo przecież musimy poświęcić swój czas na ich przeczytanie, potem piszemy ich recenzje, wkładamy w to wysiłek! Co z tego, że intelektualny? Czy to mniej znaczy?  
Wydaje mi się, że "świeży" recenzent, który po kilku tygodniach swojej "kariery" w blogosferze pisze do kilku wydawnictwa na raz z nadzieją na kilka darmowych egzemplarzy, tak naprawdę porywa się z motyką na Słońce. No taka jest prawda. Bo jaka jest pewność, że ten bloger niedługo nie zamknie swojego bloga? Nie znudzi się? Jasne, jeśli to jest czyjaś pasja to co innego, ale i tak wydaje mi się, że należy sprawdzić samego siebie. Czy się podoła? Zacznijmy może od narzucenia sobie pewnych zasad. Regularne recenzje, jakiś limit książek na tydzień/ miesiąc. Bo przecież decydując się na współpracę, będziemy mieli narzucone terminy w jakich recenzja powinna się ukazać, tak? I mimo iż nie są one tak bardzo restrykcyjne, to jakaś odpowiedzialność na nas spada, prawda?
A co mają sobie myśleć wydawnictwa, czy nawet inni blogerzy, o osobie, która nie potrafi dotrzymać danego słowa? Pewnie chciał/chciała tylko darmowych książek i nie pomyślała o obowiązkach, jakie się z tym wiążą. 

Mam więc dla "świeżych" blogerów dobrą radę. Zanim zdecydujecie się na jakąkolwiek współpracę zastanówcie się czy macie na to czas i ochotę, ale tak naprawdę. Niech to nie będzie impuls, który Was do czegoś zobowiąże, a Wy nie dacie potem rady, bo to ma być przyjemność i nagroda, a nie przykry obowiązek. 

Zapraszam do dyskusji! 

7 komentarzy:

  1. Zgadzam się, że książka od wydawnictwa powinna być swoistą nobilitacją. Ważne by środek nie przyświęcał celu.

    OdpowiedzUsuń
  2. ja osobiście za recenzowanie dla wydawnictw się na razie nie biorę, bo po pierwsze za krótko bloguję o książkach, a po drugie trzeba mieć na to czas a ja piszę dość nieregularnie;) dodatkowo jeśli mogę zapraszam do mnie do wzięcia udziału w podlinkowanym Wyzwaniu "Czytamy Polecane Książki" Pozdrawiam Ciepło;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Według mnie książka recenzencka wcale nie jest darmowa, owszem nie musimy płacić za nią w sensie czysto materialnym, ale nie możemy postawić jej na półce i odłożyć "na kiedyś"( tak jak często ludzie robią kupując książkę w księgarni), musimy ją przeczytać- poświęcić swój czas, a następnie kilka godzin poświęcić na zredagowaniu dobrego tekstu, w którym wyrazimy swoją opinię. Ludziom wydaje się, że to bardzo proste, ale wbrew pozorom pochłania to ogromną ilość czasu i wymaga zaangażowania oraz odpowiedzialności i sumienności.

    OdpowiedzUsuń
  4. Prowadzę bloga już prawie 6 miesięcy i współpracuję tylko z dwoma wydawnictwami. Jak na razie to chyba mi wystarczy. Jest to straszna odpowiedzialność tak naprawdę i trzeba włożyć w to sporo pracy, bo nie każdy zawsze ma czas na czytanie.

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja szukam współpracy i wszyscy mnie olewają :D

    Odpowiedz na moje pytania
    http://www.czyje.blogspot.com/2013/09/liebster-blog-award.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale oczywiście mam podobne zdanie, myślę, że wystarczy nie łapać kilku srók za ogon i po kłopocie

      Usuń
  6. A ja tak bardziej a'propos tytułu, a nie konkretnego postu. Otóż trafiłem ostatnio na stronkę http://lubieponiedzialki.ugu.pl/‎ i nie wiem czy ten poradnik faktycznie jest tak dobry, czy to ściema? Może ktoś z Was się spotkał z tym poradnikiem i podzieli się opinią?

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...